Hur motiverar ni en höjning av grundavgiften för hushåll med ca. 10% fr.o.m. 1.1.2025?

Med grundavgiften (ekoavgiften) upprätthålls bl.a. återvinningsstationer, ekopunkter, kampanjinsamlingar, kundtjänst och avfallsrådgivning. Alla ovannämnda serviceformer får användas obegränsat av privatkunder på Stormossen verksamhetsområde. Nästan hälften av återvinningsstationerna har fått självbetjäning och utökade öppethållningstider, inkl. lördagsöppet året runt. Självbetjäningsstationernas antal ökar år 2025.

Samtliga grundavgifter höjdes 1.1.2025 p.g.a. tidigare nämnda investeringar samt den allmänna kostnadsökningen.

Enligt avfallslagen 78 § mom. 2 ska avfallsavgiften motsvara den servicenivå som kommunen tillhandahåller och uppmuntra till minskning av avfallets mängd och skadlighet och till avfallshantering som följer prioriteringsordningen. Avfallshanteringen skall finansieras helt genom avgifter för tjänsterna och får inte finansieras med skattemedel.

Vad får vi för sommarstugornas grundavgift 37,57 €/år?

Från och med våren 2025 förbättrar Stormossen utbudet av insamlingspunkter för fritidsbostädernas avfallshantering. Det byggs ett nätverk av totalt ca 100 områdesinsamlingspunkter för sommarstugornas blandavfall (brännbart avfall) och bioavfall. Med fritidsbostadens grundavgift (ekoavgift) byggs och upprätthålls de här insamlingspunkterna, samt återvinningsstationer, ekopunkter, kampanjinsamlingar, kundtjänst och avfallsrådgivning. Alla ovannämnda serviceformer får användas obegränsat av privatkunder på Stormossens verksamhetsområde.

Enligt Vasaregionens avfallshanteringsföreskrifter skall Stormossen fr.o.m. 1.5.2025 upprätthålla områdesinsamlingspunkter för fritidsbosättningen under tiden 1.5 – 30.9.

Hur motiverar ni en höjning av behandlingsavgiften för blandavfall med ca 30 % från 1.1.2025?

Behandlingsavgiften för blandavfall (brännbart avfall) är utformad för att uppmuntra invånarna att sortera sitt avfall bättre. Genom att sortera enligt material kan avfallet återvinnas som råvara för nya produkter. Målet är att en större del av hushållsavfallet ska återvinnas.

Om hushållen sorterar bioavfall och förpackningsavfall kan de minska mängden blandavfall, vilket i sin tur kan sänka avfallshanteringskostnader då blandavfallskärlen inte behöver tömmas så ofta.

Enligt avfallslagens 78 § mom. 2 skall avfallsavgiften uppmuntra till minskning av avfallets mängd och skadlighet och till avfallshantering som följer prioriteringsordningen.

Vad är grundavgift?

Grundavgiften (tidigare ekoavgift) faktureras alla hushåll och fritidsbostäder på Stormossens verksamhetsområde. Med grundavgiften upprätthålls bl.a. återvinningsstationer, ekopunkter, kampanjinsamlingar och avfallsrådgivning.

Sedan 1.1.2023 bestäms grundavgiften för fastigheter med 1-4 bostäder bostadsvis och inte enligt antalet personer som tidigare. Systemet är likadant för fastigheter med 5 eller flera bostäder.

Grundavgiften baserar sig på Avfallslagen, enligt vilken såväl stadigvarande bostad som fritidsbostad är skyldig att delta i kostnaderna för investeringskostnader och kostnader för upprätthållande av avfallsservicen som betjänar fastigheterna.

Vasaregionens avfallsnämnd har fastställt avgiften, som är en s.k. offentligrättslig avgift (Avfallstaxa). Därmed förutsätts inget avtal mellan kommun och fastighetsinnehavare. I enlighet med avfallstaxan sköter Stormossen faktureringen. Avfallstaxan finns till påseende på avfallsnämndens hemsida. I taxan finns grunderna för avgiften nämnda.

Vad får man för grundavgiften?
  • ekopunkterna och återvinningsstationerna står till hushållens förfogande. Farligt avfall och återvinnbart avfall som uppstår vid bostaden förs avgiftsfritt till någon av dessa mottagningsplatser. Kundkortet berättigar till ett obegränsat antal besök till återvinningsstationen. Man får föra högst 2 m3 per gång, vilket motsvarar en släpkärra.
  • mottagnings-, transport- och behandlingskostnader för farligt avfall och återvinnbart avfall, dvs. returpapper, papp, metall-, glas-, kartong- och plastförpackningar, träavfall, gips, betong, tegel, styrox, ris och kvistar, el- och elektronikskrot samt avlagda textilier, för vilka ingen behandlingsavgift uppbärs. Med farligt avfall avses för miljön farliga ämnen, såsom batterier och ackumulatorer, lysrör och energisnåla lampor, spilloljor och andra oljehaltiga avfall, målfärgs-, lim- och lackrester, impregneringsmedel, lösningsmedel, bekämpningsmedel och tryckimpregnerat trä.
  • insamlingskampanjer (Ekobilen, Håll Skärgården Ren).
  • information och rådgivning

Enligt lagen får kostnaderna för avfallshanteringen inte täckas med skattemedel.

Vad innebär avfallets behandlingsavgift?

Till Stormossens ansvar hör mottagning och behandling av kommunalt avfall. Kostnaderna för hushållens fastighetsvisa avfallshantering består av transportavgift och behandlingsavgift. Behandlingsavgiften består av direkta och indirekta kostnader som uppstår då avfallet tas omhand och vidareförädlas. Stormossen behandlar avfallet antingen själv eller genom köptjänster.

Behandlingsavgiften bestäms på basen av Stormossens kostnader för avfallshanteringen eller för upphandlade behandlings- och återvinningstjänster. Behandlingsavgiften inkluderar dessutom kostnader för eventuell mellanlagring, omlastning och vidaretransport av avfallet samt kostnader i anslutning till fakturering och hantering av kundregister bl.a. kostnader för kontorsutrymmen och IT-system, hantering och framtagning av fakturainformation samt indrivningsåtgärder och allmänna omkostnader för verksamheten.

Varför måste jag betala grundavgift då jag redan betalar för sophämtning?

Grundavgiften gäller inte sophämtningen, dvs. tömning, transport och behandling av bioavfall och blandavfall.

Grundavgiften finansierar Stormossens kostnader för gratis- och underprissatta tjänster, så som upprätthållning av ekopunkter, återvinningsstationer, kampanjinsamlingar och rådgivning.

Hur bestäms behandlingsavgiften för mitt avfallskärl?

Behandlingsavgiften bestäms på basen av avfallskärlets volym och specifik vikt (genomsnittlig volymvikt). Se avfallstaxan för närmare information.

Hur faktureras behandlingsavgiften?

Stormossen kommer att fakturera behandlingsavgiften kvartalsvis i efterskott på basen av antal tömningar för egnahemshus, parhus och mindre radhus (fastigheter med 1–4 bostäder). Större rad- och våningshus faktureras månatligen.

Varför får jag flera grundavgiftsräkningar under året?

Från och med 1.1.2023 fakturerar Stormossen grundavgiften för egnahemshus och småhus (1-4 bostäder) fyra gånger per år; i april, juli, oktober och januari. Grundavgiften faktureras i förskott.

Förutom grundavgiften innehåller fakturan behandlingsavgift för blandavfall (brännbart avfall) samt tömningsavgift för bioavfall och förpackningsavfall för de fastigheter som det gäller.

Kan jag betala hela årets grundavgift på en gång?

Stormossens faktureringspraxis ändrade år 2023. Stormossen fakturerar kvartalsvis grundavgift för de tre kommande månaderna samt behandlingsavgiften för blandavfall, tömningsavgiften för bioavfall och eventuella förpackningsavfall för de tre senaste månaderna. Detta berör fastigheter med 1-4 bostäder.

Tyvärr är det inte tekniskt möjligt att avvika från fakturerings- eller betalningsrytmen för grundavgiften.

Varför fakturerar Stormossen behandlingsavgiften för blandavfall (brännbart avfall) och inte avfallstransportören som tidigare?

Enligt avfallstaxan som Vasaregionens avfallsnämnd har fastställt fakturerar Stormossen behandlingsavgiften direkt av hushållen fr.o.m. 1.1.2023. Tidigare togs behandlingsavgiften ut av avfallstransportörerna som fakturerade den vidare till kunderna.

De brister som tidigare har förekommit i vårt ekoavgiftskundregister kan avhjälpas med hjälp av att överföra faktureringen till oss. Genom att vi fakturerar hushållen direkt kan kundregistret enkelt uppdateras och hållas fortlöpande up-to-date. Detta sparar både tid och pengar i form av mindre antal reklamationer, rättelser, krediteringar och utskick av nya fakturor.

Det också viktigt att komma ihåg att kostnaderna för avfallsbehandlingen, dvs. själva grunden för faktureringen, uppstår hos Stormossen och inte hos avfallstransportörerna.

Fr.o.m. 1.1.2023 är behandlingsavgiften lika för samtliga hushåll på Stormossens område då den tidigare kunde variera mellan olika transportbolag.

Hur kan jag besvära mig mot grundavgiften?

Den avgiftsskyldige har rätt att framställa en skriftlig anmärkning hos den kommunala avfallshanteringsmyndigheten inom 14 dagar från det att fakturan togs emot:

Vasaregionens avfallsnämnd
PB 2 (Kyrkoesplanaden 26 A)
65101 Vasa

avfallsnamnden@vaasa.fi

Avgiften skall, oberoende av ändringsansökande, betalas inom utsatt tid som anges på fakturan eller på den nya faktura som utfärdats i samband med anledning av en anmärkning.

Kan jag få extra betalningstid för fakturan?

Ja, högst 14 dagar efter fakturans förfallodag. Meddela kundnummer, fakturanummer och kundens namn till fakturering@stormossen.fi.

Vad händer om jag inte betalar fakturan för grundavgiften?

Anvisningar för anmärkningsförfarande finns nämnda på fakturan:

”Förfallen avgift

Betalas inte avgiften inom utsatt tid, skall på det förfallna beloppet erläggas en årlig ränta om 9,5 % (1.7-31.12.2025) räknat från förfallodagen. Till betalning förfallen avgift får utsökas hos den betalningsskyldige utan dom eller beslut enligt indrivning av skatter och avgifter i utsökningsväg stadgad ordning.”

Jag har flyttat och bor inte kvar längre i fastigheten som fakturan gäller

Betalningsskyldig för ekoavgiften är den som är skriven i fastigheten i början av månaden. Ifall den fakturerade ekoavgiften gäller för månader du inte längre varit skriven i fastigheten, vänligen kontakta kundtjänsten.

Jag bor utomlands en del av året, måste jag betala grundavgift för den tiden?

Enligt avfallstaxan är varje bostad och året runt i användning varande fritidsbostad som används för stadigvarande boende, skyldig att erlägga privathushållens grundavgift. För bostadsfastigheter fastställs grundavgiften per bostad. Grundavgiften tillämpas för varje månad och faktureras kvartalsvis. Detta innebär att även om bostaden tillfälligt står tom, är fastighetsinnehavaren inte befriad från skyldigheten att betala grundavgift.

Grundavgiften gäller inte s.k. dagligen uppstående avfall, för vilken avfallstransport ska anordnas. Med grundavgift avses en i avfallslagen benämnd grundavgift, med vilken bl.a. återvinningsstationerna, ekopunktnätverket samt information och rådgivning bekostas. Grundavgiften berättigar till obegränsade besök på våra återvinningsstationer, dit man kan föra t.ex. renoveringsavfall från hushållen samt farligt avfall utan extra kostnad.

Varför måste jag betala grundavgift också för fritidsbostaden?

Man tillbringar bara en del av året i fritidsbostaden, och det beaktas i storleken på grundavgiften.

Grundavgiften gör det möjligt att erbjuda avfallsservice för alla fastigheter – också fritidsbostäder. När man har två boenden uppstår det avfall på båda platser, vilket ökar behovet av insamlingspunkter och annan service.

Med grundavgiften upprätthålls bland annat återvinningsstationer, ekopunkter, kampanjinsamlingar, kundservice och avfallsrådgivning. För fritidsbostaden ingår dessutom tillgång till över 100 insamlingspunkter för bio- och blandavfall.

Alla dessa tjänster får privatkunder på Stormossens område använda fritt. Man får också gratis papperspåsar för bioavfall.

Varför har jag blivit fakturerad för onödig avhämtning?

Onödig avhämtning innebär att avfallskärlet har försökt tömmas, men att det av någon av nedan stående orsakerna inte lyckats.

  • sopkärlet har fyllts i strid med avfallshanteringsföreskrifterna, t.ex. så att det är för tungt eller det är fyllt med avfall som inte hör hemma i sopkärlet,
  • sopkärlet är trasigt,
  • sopkärlet kunde inte hittas vid fastigheten, eller fastigheten eller avfallspunkten kunde inte hittas med de givna köranvisningarna,
  • sopkärlet är låst eller i ett låst utrymme och låset är inte serialiserat för Stormossens nyckeluppsättningsserie eller nyckel har inte överlåtits till transportörens förfogande,
  • sopkärlet kan inte tömmas trots försök med normala åtgärder pga. nedisning,
  • den väg till sopkärlet som fastigheten är ansvarig att underhålla är inte i framkomligt skick eller är i så dåligt skick att fordonet kan skadas eller chaufförens arbetssäkerhet äventyras,
  • det på vägen till fastigheten finns en port som är låst och körning till fastigheten därför förhindras,
  • det finns trafikhinder eller herrelösa djur på vägen till fastigheten vilka hindrar tömningen av sopkärl, eller
  • kärlet, verksamhetsmiljön eller annan omständighet är i strid med avfallshanteringsföreskrifterna.

 

För onödig avhämtning i ovannämnda situationer uppbärs ingen behandlingsavgift för avfallet, endast transportavgift.

Varför kostar det att få en pappersfaktura?

Fr.o.m. 1.7.2023 uppbär Stormossen en avgift för pappersfaktura. Avgiften är 2,38€ (inkl. moms 25,5 %)/faktura. Det här gör vi för att täcka kostnaderna för att skicka pappersfakturor.

Du kan ändra din pappersfaktura till e-faktura via nätbanken eller till e-postfaktura genom att meddela oss på kundtjanst@stormossen.fi. Direktbetalning kan användas om du inte har tillgång till nätbank. Kontakta i så fall din egen bank.

Stormossens senaste faktura ser konstig ut, är det en fejkfaktura?

Stormossen har förnyat sin faktura från oktober 2024. Följande har ändrat:

• Fakturan har fått nytt utseende.
• Momsen är nu färdigt inräknad i summan.

I och med den allmänna momshöjningen i Finland, som trädde i kraft 1.9.2024, har även Stormossens priser för varor och tjänster justerats med 1,5 procentenheter från 24 procent till 25,5 procent. I praktiken justeras priserna med 1,21 procent.

• Förutom avfallshanteringsavgifterna för juli, augusti och september ingår också ekoavgiften för perioden
september-december 2024 i den här fakturan. I den föregående fakturan ingick ekoavgiften för juli och augusti. P.g.a. momsändringen har ekoavgiftens summa justerats i den här fakturan.
• Observera att det nu finns två bankers kontonummer att välja mellan i fakturans betalningsfält. Kontrollera kontonumret i fall om du har sparat Stormossens kontonummer i din nätbank.
• E-postfaktura från Stormossen kommer i fortsättningen från e-postadressen noreply@ropo.fi. Var god och kontrollera att fakturan inte åker i e-postens skräppost.

Jag fick en betalningspåminnelse, var hittar jag mera information?

Vår nya faktureringsoperatör har skickat ut de första betalningspåminnelserna i november 2024. Observera följande:

  • fakturan har ett nytt utseende och avsändare är Ropo Suomi Oy
  • den nya betalningspåminnelsen berör fakturor som blivit skickade i oktober 2024 och därefter
  • kontonumret i fakturan är inte detsamma som i Stormossens ursprungliga faktura

Mera information om betalningspåminnelsen hittar du på Ropos hemsida.

Integritetspolicy

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om

  • webbplatsens besökarstatistik
  • val av webbläsare
  • tillgängliga webbplatser och funktioner