stormossen_kalenteri-06

Guide för dig som flyttar

När du flyttar är det viktigt att anmäla ändringar i avfallshanteringen. Enligt avfallshanteringsbestämmelserna har fastighetsägaren skyldighet att meddela åt det kommunala avfallsbolaget, d.v.s. Stormossen om adressändringar och övriga förändringar i kontaktuppgifterna före fastigheten överlåts till en ny fastighetsinnehavare.

Flyttanmälan till Stormossen görs helst via den här blanketten. Du kan också kontakta kundtjänsten via e-post info@stormossen.fi eller per telefon 010 320 7600.

Guide för uppgifter som behöver meddelas:

  • Flyttdatum. Den boende betalar ekoavgift till slutet av den månad som hen bor kvar i den gamla lägenheten. Behandlingsavgiften för blandavfall och eventuella tömningsavgifter för bioavfall faktureras fram till flyttdatum.
  • Den nya adressen (även om den finns utanför Stormossens verksamhetsområde). Behandlingsavgiften för blandavfall och eventuell tömningsavgift för bioavfall faktureras alltid i efterhand. Om du använder pappersfakturering hittar fakturan sin väg till rätt adress direkt. Om du har tagit i bruk e-faktura eller e-postfaktura, behövs inte den nya adressen ifall bostaden är belägen utanför Stormossens område.
  • När du flyttar ska du säga upp ditt transportavtal för blandavfall (brännbart avfall). Gör detta direkt till ditt eget transportbolag. Stormossen kan inte säga upp tömningarna av blandavfall.
  • När du flyttar till Stormossens verksamhetsområde, fyll i flyttningsanmälan eller kontakta Stormossens kundtjänst i god tid så att avfallshanteringen kommer igång direkt.

I fråga om hyresavtal kan hyresvärden och hyresgästen komma överens vem som ansvarar för kostnaderna gällande avfallshanteringen. Om inget annat meddelas, skickas fakturorna i första hand till den som producerar avfall, d.v.s. den som bor i fastigheten.

  • Hyresgästen behöver i god tid meddela flyttdatum och ny adress för efterhandsfakturering. Den nya hyresgästen behöver anmäla datum för inflyttning.
  • Om hyresvärden ansvarar för avfallskostnaderna bör hyresvärden meddela detta till Stormossen.

Guide för längre avbrott i avfallshanteringen

Fastighetsvis avfallstransport kan avbrytas för viss tid, om en fastighet som används året runt står oanvänd på grund av semesterresa eller av annan orsak. Avfallskärlet ska tömmas direkt före avbrottet i avfallstransporten.

Avbrott gällande blandavfall (brännbart avfall):

Första avbrottet i tömningen av avfallskärl som varar under tre kalendermånader meddelas till avfallstransportföretaget. Avfallstransportföretaget har rätt att avtala om ett (1), sådant avbrott per kalenderår för bostadsfastigheter. Om avbrotten för samma fastighet är flera än ett (1) eller om avbrottets längd är längre än tre kalendermånader, ska undantag ansökas hos Vasaregionens avfallsnämnd. Ansökan görs i god tid, eller minst tre veckor innan avbrottet.

Avbrott gällande bioavfall:

Första avbrottet i tömningen av avfallskärl som varar under tre kalendermånader meddelas till Stormossen via e-postadressen logistik@stormossen.fi eller telefonnummer 0103207676. Stormossen har rätt att avtala om ett (1), sådant avbrott per kalenderår för bostadsfastigheter. Om avbrotten för samma fastighet är flera än ett (1) eller om avbrottets längd är längre än tre kalendermånader, ska undantag ansökas hos Vasaregionens avfallsnämnd. Ansökan görs i god tid, eller minst tre veckor innan avbrottet.