Mobilspelen på Seppo-plattformen

Så här får du tillgång till inlärningsspelen

Spelen laddas ner från Seppo-butiken. För att få tillgång till materialet utan kostnad behöver du en aktiveringskod, som är stormossen.

  1. Gå till Seppo-butiken https://play.seppo.io/newshop/shop
  2. Välj ”Etsi pelejä/Find games” nere på sidan.
  3. Mata in aktiveringskoden stormossen i fältet. Med samma kod kan du se alla spel som producerats av Stormossen.
  4. Välj det spel du vill ha och följ instruktionerna för plattformen (Välj språk).

Obs! Ifall du har laddat ner spelet för över ett år sedan, behöver du göra en ny nerladdning.

Spelarna bör använda en smarttelefon eller datorplatta. Spelen fungerar också på datorn. Till exempel Chrome, Safari och Firefox är lämpliga webbläsare. Läraren kan använda handledarens vy antingen på datorn eller datorplattan. Spelet kan också spelas med Seppo-applikationen. Spelarna laddar ner applikationen från mobilens applikationsbutik och handlar därefter enligt samma instruktioner som när man spelar via webbläsare.

Se också mera detaljerade anvisningar

Det lönar sig för läraren att bekanta sig med uppgifterna i förväg och läsa spelets regler samt instruktionerna för spelledaren, vilka hittas till vänster under boksymbolen. Reservera minst en hel lektion för själva spelandet. Förbered därför allt på förhand så att ni kan köra igång och spela direkt.

Uppgifterna som krävs för att börja spela (pin-kod för deltagarna) finns till vänster under ikonen ”Lägg till deltagare till spelet”. Spelet är webbaserat och spelarna skriver in sig på adressen play.seppo.io och väljer Logga in som spelare. Därefter använder de sig av den pin-kod du gett dem. Du kan också på förhand skapa lag och namnge dem samt tilldela dem lagspecifika spelarkoder.

Sätt igång spelet åt eleverna genom att trycka på ”play”-ikonen uppe till höger.

Se en video om att starta spelet och lägga till deltagare.

Utvärdering av uppgifter

Största delen av uppgifterna utvärderas och poängsätts automatiskt. Ifall spelet innehåller uppgifter som spelledaren ska utvärdera nämns detta i ”Riktlinjer för spelledaren” och utvärderingskriterier hittas i ifrågavarande uppgift. Under spelets gång kan du ge spelarna direktrespons eller kommunicera via chattfunktionen. Om du inte är nöjd med ett svar kan du be dem omforma det eller ge ett nytt svar. Du kan också öppna och gömma uppgifterna.

Se en video om att utvärdera uppgifter.

Eleverna kan se de poäng de får samt rätt och fel svar. Elevernas poäng är också synliga för spelledaren. Det som eleverna åstadkommit hittas i arkivet efter spelet.

Trevliga spelstunder!