Usein kysyttyä
Täältä löydät vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Voit selata kysymyksiä aiheittain vasemman puolen valikosta.
Kuka tahansa, jolla on kaasukäyttöinen ajoneuvo! Vaasan kaupungin kaksitoista linja-autoa tankataan meillä, kuten myös Stormossenin omat ajoneuvot, mm. kuorma- ja pakettiauto. Muutama jätteenkuljetusautokin kulkee nykyään kaasulla. Tankkausasema on lisäksi yhä useamman yksityisautoilijan käytössä.
Liikennekaasu on jalostettua biokaasua (CBG=”compressed” biogas), maakaasua (CNG=”compressed” natural gas) tai näiden kahden sekoitusta. Kaasuautojen tankkaamiseen kaasu ensin paineistetaan noin 300 baarin paineeseen. Auton tankki täytetään noin 200 baarin paineella.
Tuottamalla liikennekaasua kierrätämme jätettä autojen polttoaineena. Märkä biojäte palaa huonosti Westenergyn energianjalostuslaitoksella ja lisäksi materiaalihyödynnys on ympäristön kannalta järkevämpää kuin energiahyödynnys. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme tavanomaisille polttoaineille hyvän vaihtoehdon, joka lisäksi on edullinen, paikallisesti tuotettu ja ympäristöystävällinen.
Kaasuajoneuvojen käyttövoimavero sijoittuu bensan ja dieselin verojen väliin. Normaalikokoisen henkilöauton kohdalla se on noin 250 € vuodessa. Kaasulla kulkevan paketti- ja kuorma-auton käyttövoimavero on sama kuin dieselautolla. Käyttövoimaverosta huolimatta liikennekaasu on halvin polttoainevaihtoehto ja sen polttoainekustannus on noin 30 prosenttia alhaisempi kuin bensiinin.
Yleisesti ottaen kyllä. Kaasuautot maksavat suurin piirtein saman verran kuin vastaavat bensalla kulkevat autot, mutta polttoaine on halvempaa. Nykyisen auton voi myös muuntaa kaasuautoksi.
Liikennekaasu valmistetaan biojätteestä ja lietteestä. Se on siis sekä uusiutuvaa, paikallisesti tuotettua että hiilineutraalia. Lisäksi biokaasu aiheuttaa vähemmän hiukkaspäästöjä ja vähemmän typpioksidipäästöjä verrattuna dieseliin ja bensaan. Kaasubussit ovat myöa hiljaisempia kuin dieselbussit.
Useimmat kaasuautot käynnistyvät bensalla ja siirtyvät automaattisesti käyttämään kaasua muutaman sekunnin sisällä. Tämä pitää bensan polttoainejärjestelmän kunnossa. Kaasu säilytetään auton kaasutankissa noin 200 baarin paineessa. Liikennekaasu ei muutu nesteeksi muulla tavalla kuin jäähdyttämällä -161 asteeseen. Toisin sanoen talvipakkaset eivät ole ongelma.
Kaasuautoja on ollut jo kauan. Tekniikka ei siis ole uusi eikä tarvitse pelätä koekaniksi joutumista. Kaasuauto nähdään kestävänä vaihtoehtona, koska kuluminen on pienempää kuin bensa-autossa.
1,55 €/kg. Bensaan verrattuna hinta vastaa hieman alle yhtä euroa litralta. Kaasu on siis noin kolmanneksen bensaa halvempaa.
Tankillisella kaasua pääsee yllättävän pitkälle, jopa 500 kilometriä! Suurin osa markkinoilla olevista kaasuautoista on n.k. bi-fuel autoja. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensaan tai dieseliin. Riippuen bensatankin koosta pystyt ajamaan jopa toiset 500 kilometriä. Suomessa on tällä hetkellä 54 kaasuntankkausasemaa ja uusia suunnitellaan jatkuvasti. Stormossenin asemien lisäksi lähimmät asemat ovat tällä hetkellä Jepualla ja Seinäjoella.
Stormossenilla on kaksi tankkausasemaa. Toinen sijaitsee jätekeskuksen lähellä osoitteessa Stormossenintie 3, Koivulahti ja toinen ABC Kiitokaaren vieressä Runsorissa. Maksu tapahtuu pankkikortilla (kaikki kortit kelpaavat paitsi American Express).
Se kestää noin kolme minuuttia. Etuna on, että kaasu ei sotke.
Useimmilla autonmyyjillä on kaasuautoja valikoimissaan. Hyvällä tuurilla auto saattaa löytyä myyjältä heti. Kaasuauton toimitus tehtaalta kestää yleensä kuukausia. Käytettyjen autojen markkinoilla kaasuautoja on toistaiseksi aika vähän. Kysynnän kasvaessa, tuontiautojen määrä myös kasvaa. Jos sinua kiinnostaa kaasuauton hankinta, saattaa olla hyvä idea tarkistaa tarjontaa Ruotsissa.