Usein kysyttyä
Täältä löydät vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Voit selata kysymyksiä aiheittain vasemman puolen valikosta.
Liikennekaasu on jalostettua biokaasua (CBG=”compressed” biogas), maakaasua (CNG=”compressed” natural gas) tai näiden kahden sekoitusta. Stormossenin tankkausasemilla myydään ainoastaan CBG:tä. Kaasuautojen tankkaamiseen kaasu ensin paineistetaan noin 300 baarin paineeseen. Auton tankki täytetään noin 200 baarin paineella.
Tuottamalla liikennekaasua kierrätämme olemassa olevaa jätettä autojen polttoaineena. Märkä biojäte palaa huonosti Westenergyn energianjalostuslaitoksella, joten biojäte saadaan meillä hyödynnettyä optimaalisesti.
Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme järkevän vaihtoehdon tavanomaisille polttoaineille, joka lisäksi on edullista, paikallisesti tuotettua ja ympäristöystävällistä..
Kuka tahansa, jolla on kaasukäyttöinen ajoneuvo! Vaasan kaupungin 21 linja-autoa tankataan meillä, kuten myös monet raskaan liikenteen kuorma-, paketti- ja jätteenkuljetusautot. Tankkausasema on lisäksi yhä useamman yksityisautoilijan käytössä.
Liikennekaasu valmistetaan biojätteestä ja lietteestä. Se on siis sekä uusiutuvaa, paikallisesti tuotettua että hiilineutraalia. Lisäksi biokaasu aiheuttaa vähemmän hiukkaspäästöjä ja vähemmän typpioksidipäästöjä verrattuna dieseliin ja bensaan. Kaasubussit ovat myös hiljaisempia kuin dieselbussit.
Kaasuajoneuvojen käyttövoimavero sijoittuu bensan ja dieselin käyttövoimaverojen väliin. Normaalikokoisen henkilöauton kohdalla se on noin 250 € vuodessa. Kaasulla kulkevan paketti- ja kuorma-auton käyttövoimavero on sama kuin dieselautolla. Käyttövoimaverosta huolimatta liikennekaasulla ajaminen on halvempaa bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna.
Yleisesti ottaen kyllä. Kaasuautot maksavat suurin piirtein saman verran kuin vastaavat bensalla kulkevat autot, mutta polttoaine on halvempaa. Nykyisen auton voi myös muuntaa kaasuautoksi.
Kaasuautoja on ollut jo kauan. Tekniikka ei siis ole uusi eikä tarvitse pelätä koekaniiniksi joutumista. Kaasuauto nähdään kestävänä vaihtoehtona, koska kuluminen on pienempää kuin bensiinikäyttöisessä autossa.
Useimmat kaasuautot käynnistyvät bensalla ja siirtyvät automaattisesti käyttämään kaasua muutaman sekunnin sisällä. Tämä pitää bensan polttoainejärjestelmän kunnossa. Kaasu säilytetään auton kaasutankissa noin 200 baarin paineessa. Liikennekaasu ei muutu nesteeksi muulla tavalla kuin jäähdyttämällä -161 asteeseen. Toisin sanoen talvipakkaset eivät ole ongelma.
Tankillisella kaasua pääsee yllättävän pitkälle, jopa 500 kilometriä! Suurin osa markkinoilla olevista kaasuautoista on n.k. bi-fuel autoja. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensaan tai dieseliin. Riippuen bensatankin koosta pystyt ajamaan jopa toiset 500 kilometriä. Suomessa on tällä hetkellä 77 kaasuntankkausasemaa ja uusia suunnitellaan jatkuvasti. Stormossenin asemien lisäksi lähimmät asemat ovat tällä hetkellä Vöyrillä, Isossakyrössä ja Jepualla.
Stormossenilla on kaksi tankkausasemaa. Toinen sijaitsee jätekeskuksen lähellä osoitteessa Stormossenintie 3, Koivulahti ja toinen ABC Kiitokaaren vieressä Runsorissa. Maksu tapahtuu pankkikortilla (kaikki kortit kelpaavat paitsi American Express).
Se kestää noin kolme minuuttia. Etuna on, että kaasu ei sotke.
Joillain autonmyyjillä on kaasuautoja valikoimissaan. Käytettyjen autojen markkinoilta löytyy myös kaasuautoja. Jos kaasuauton hankinta kiinnostaa, saattaa olla hyvä idea tarkistaa Ruotsin tarjonta.
Suuren kysynnän ja kaasun riittämisen varmistamiseksi joudumme ostamaan ulkopuolelta LGB:tä, eli nesteytettyä biokaasua. LBG:n hinta on kytköksissä maakaasun maailmanmarkkinahintaan ja tulee vaikuttamaan myös Stormossenin liikennekaasun loppuhintaan 1.11.2023 alkaen. Hinta tarkistetaan aina kuukauden ensimmäisenä päivänä ja päivitetään maksuterminaaliin, tankkausasemien pyloneihin sekä kotisivuille. Ajankohtaisen liikennekaasun hinnan löydät tämän linkin kautta.