Kaksi ensimmäistä markkinavuoropuhelua bio- ja sekajätteen kuljetusten järjestämisestä on pidetty 1.10. ja 3.11.2025. Viimeisen tilaisuuden alustava päivämäärä on 3.12, jolloin keskustellaan myös lietteen kuljetuksista.
Markkinavuoropuhelu 2 (3.11.2025)
Etulastaajakontit – ovatko nämä Stormossenin vai taloyhtiön omistamia? Meidän on tärkeää tietää, kuka kontit omistaa, sillä jos esimerkiksi L&T tai Remeo päättävät yhtäkkiä hakea konttinsa pois, urakka-alue näyttääkin hyvin erilaiselta kuin suunnitelmissa.
Tämä on aiheellinen huoli. Teemme varasuunnitelman siltä varalta, että nykyiset omistajat hakevat kontit pois.
Voisiko prässikontit ja puristimet, kuten esimerkiksi Rewell Centerin bioprässi, joka on tyhjennettävä kahden viikon välein, sisällyttää jätepakkaajaurakkaan? Muuten urakoitsijalle tulee kalliiksi, jos hän joutuu hankkimaan oman auton pelkästään tätä kohdetta varten.
Tälle kohteelle tehdään oma suunnitelma.
Velvoitetaanko, että myös syväkeräysastiat (esim bio) pestään? Tarjouspyynnöstä pitää löytyä valmiiksi nämä asiat, kuka on vastuussa, jos suojapussi repeää, tai jos biojäte jäätyy astiaan.
Camilla Enell-Öst ilmoitti, että nykyisissä jätehuoltomääräyksissä ei ole sellaista tietoa, että syväkeräysastioden pesu on taloyhtiön vastuulla, eli myös näiden pesut ovat tällä hetkellä Stormossenin vastuulla. Syväkeräysastioiden pesut siirtyy Stormossenin hallintaan.
Astiapalveluun liittyen; Tuleeko myös tulevaisuudessa olemaan sama hinta riippumatta siitä onko asiakkaalla oma jäteastia, vai Stormossenin toimittama jäteastia?
Kyllä. Tämä siksi, että tulevaisuudessa kaikki astiat tulevat rikkouduttuaan vaihtumaan Stormossenin astioiksi.
On erittäin hyvä, että Stormossenilla on tämä astiapalvelu, mutta suoritetaanko astianvaihdot omana työnä vai ostopalveluna? Tuleeko se julkiseen kilpailutukseen? Ja jos näin, onko se tarkoitus tehdä tässä samassa?
Suoritetaan ostopalveluna ja tullaan kilpailuttamaan erikseen.
Kuka toimittaa Stormossenille jäteastiat? Jäteastioiden kilpailutukseen kannattaa ottaa huomioon, että astian laadunkin pitäisi säilyä koko sen toimituskauden ajan. Niin ettei laatu heikkene matkan varrella, ja ettei urakoitsijaa syytetä siitä, kun astiat rupeavat rikkoutumaan.
Astiahankinnat kilpailutetaan 2026.
Oletteko urakka-alueiden rajaamisen ja alueiden määrittelyn yhteydessä harkinneet Kiertokaaren (Oulu) mallin seuraamista?
Tutustumme tähän malliin, ja asia otetaan käsittelyyn seuraavassa MVP:ssä.
Milloin ensimmäinen indeksitarkistus tehdään? Voisiko se tehdä heti urakan alkaessa? Miten usein indeksitarkistuksia tehdään? Olisi reilumpaa molemmille osapuolille, jos ne tehtäisiin pikemminkin puolivuosittain kuin vuosittain.
Indeksitarkistus tehdään tulevissa urakoissa urakan aloituspäivänä. Se, kuinka usein tarkistus tehdään, selviää seuraavaan MVP:n mennessä.
Tuleeko eri hinnat jätehuollolle eri urakka-alueille?
Urakkahinnat vaihtelevat jo nyt eri alueitten välillä. Asiakashinnat määritellään jätetaksassa
Tuleeko sekajäteurakassa olemaan jätesäkki lisäpalveluna? Oletteko miettineet tarjota tätä palvelua? Toivoisin, että jos asiakas haluaa säkin, niin Stormossen tarjoaa sen, ettei urakoitsijan tarvitse ottaa tätä huomioon.
Camilla Enell-Öst: Tämän täytyy lukea seuraavassa taksassa, ja myös mitä kyseinen palvelu maksaa.
Timo Lehtola: Asia otetaan huomioon ja palvelulle haetaan hinta.
Urakoitsijat haluavat myös tietää montako kohdetta urakka-alueella on, johon sisältyy jätesäkin vaihto. Jos kohteita on paljon, se hidastaa ajoa merkittävästi.
Asia otetaan huomioon.
Aikataulutus ja laskenta-ajasta. Onko mahdollista jatkaa tätä pidemmälle tammikuulle? Nykyisen aikataulun mukaan tarjousten jättö tulee tehdä viimeistään 12.1.26.
Tarjouksen laskenta-aika on 4 viikkoa, mikä on riittävä aika.
Milloin nämä muutokset astuvat voimaan?
Stormossen vastaa 24.4.2027 alkaen bio- ja sekajätteen sekä lietteen kunnallisista kuljetuksista toiminta-alueellaan.
Polttoainevaatimuksista puhuttaessa – Euro 6 -standardi on ollut jo kymmenen vuotta markkinoilla, ja sen sisällä on tapahtunut paljon. Se ei välttämättä tarkoita, että ajoneuvo olisi ympäristöystävällinen. Step D -luokan autoja on kuitenkin vaadittu.
Euro 6 Step D on hyvä vaihtoehto, ja tarkempaa tietoa tästä saadaan seuraavassa MVP:ssä.
Oletteko sähkökäyttöisiä ajoneuvoja miettineet? Tulevatko nämä olemaan joillain alueilla pakotettuja? Saako niistä ”lisäpisteitä”?
Urakoissa ei tule olemaan laatupisteitä. Polttoainevaatimukset ovat minimi.
Mitä vaatimuksia ajoneuvopäätteiden järjestelmille asetetaan – toimiiko PC-versio jatkossa ja mitä Android-laitteelta edellytetään?
Asia selvitellään.
Milloin lietekuljetuksesta tulee enemmän tietoa ja seuraavia askeleita? Siirtyykö tämä urakka aikataulusta eteenpäin?
Urakka-aikataulu ei siirry eteenpäin ja lisää tietoa on saatavilla 3.12.2025 MVP:ssä.
Oletteko pohtineet jo urakka-alueita lietteelle?
On vielä mietinnässä.
Toimivatko nämä alueet myös silloin kun tulee uusi laki voimaan vuonna 2028? Silloin muuttuvat nähtävästi puhdistamoiden vaatimukset jonkun verran.
Asiaan perehdytään ensi tilassa ja vähintään otetaan huomioon tarjouspyynnössä.
Tulevatko nämä lietekuljetukset olemaan alussa niin kuin taksitolpalla olemista, vai tuleeko siinä olemaan säännöllisyyttä?
Kaikki mitä on mahdollista rytmittää tehdään niin. Loput tilauksesta.
On myös alueita, mihin ei pääse tyhjentämään lietekaivoja kuorma-autolla. Tämä on otettava huomioon suunnittelussa, ja myös niin, että traktorityhjennykselle on oma hinta ja että nämä kohteet ovat tiedossa.
Asia mietinnässä.
Markkinavuoropuhelu 1 (1.10.2025)
Mikä on tilanne tällä hetkellä, mikä arvelu Stormossenilla on, montako tarjoajaa on tulossa? Montako urakoitsijaa on mukana?
Tarjouspyynnön jälkeen ja tarjousajan umpeuduttua tiedämme paremmin. Toivottavaa olisi, että asia kiinnostaisi yrittäjiä ja yrityksiä.
Mikä on sopimuskauden pituus? 5+2 olisi hyvä
Jätelain valmistelun ollessa kesken voi olla, että 5+2 kaudet aiheuttaisi kesken urakkakausien suuria muutostarpeita. Toki on ymmärrettävää, että esim kalustorahoitusten vuoksi olisi hyvä jos urakka-kaudet olisivat nykyistä pidempiä.
Onko jatkuva prosessi kysyä tietoa asukkailta/urakoitsijoilta vai rajataanko sitä?
Vuoropuhelun toivotaan pysyvän jatkuvana kanssakäymisenä. Tämä takaisi jatkuvan kehittymisen.
Mikä etulastauskonteissa on ongelma? Miksi sen tulevaisuutta mietitään?
Varsinaista ongelmaa ei ole, vaan keräystävän erikoisuus ja pienet määrät huomioiden ne suunnitellaan omaksi urakaksi.
Mitä tarkoittaa HVO?
Biopohjainen diesel/vetykäsitelty kasviöljy.
Sanoitte että urakoitsijoilla on oltava nosturiautoja, onko tulossa urakka-alueita jossa nostokalustoa ei tarvitse?
Näillä näkymin kaikkiin urakka-alueisiin kuuluu myös nostoperusteisia jäteastioita.
Tarjousmateriaalissa olisi hyvä että käytetään sen hetkistä hintaa, ja indeksitarkistukset tehdään myöhemmin. Tämänhetkinen hinta voi olla hyvin paljon erinlainen kuin 2027.
Tämä oli hyvin tärkeä palaute yritysten kannalta ja otetaan huomioon tulevissa tarjouspyynnöissä.
Onko alueella urakoitsijoita joilla ei ole tällä hetkellä tarvittavaa kalustoa mutta saattavat tehdä tarjouksen? Esim uusia yrityksiä, jotka saattavat nähdä mahdollisuuden tässä?
Toivottavasti kilpailutus herättää mielenkiintoa myös nykytoimijoitten ulkopuolella.
On olemassa paljon dataa jo (kuljetusyritysten raportit), onko tämä tieto luotettavaa? Entä poikkeavuudet, vastaako Stormossen näistä?
Tarjouspyyntövaiheessa käytettävissä oleva materiaali on oikeaa ja paikkansa pitävää. Urakat alkavat vuonna 2027 ja asiakaskäyttäytymisestä johtuen määrät voivat muuttua.
Onko alustava ajatus jakaa urakka-alueet aluekohtaisesti/kuntakohtaisesti?
Tämä selviää nyt suunnittelun alettua lokakuun aikana.
Onko järkevää että B-alueen läpi ajetaan jotta päästään A-alueelle, mutta tyhjennyksiä ei tehdä?
B-alue poistuu nimikkeenä ja koko Stormossenin toiminta-alue kuuluu keräysalueeksi huhtikuusta 2027 alkaen.
Ovatko astiat samat?
Pyritään siihen, että astiat olisi samat.
Otetaanko astiapesut mukaan urakkaan?
Näin on tarkoitus.
Tulevatko pesut myös syväkeräysastioihin?
Syväkeräysjärjestelmät tulevat myös jatkossa olemaan kiinteistön vastuulla
Mitä jos ei tule tarjouksia ollenkaan?
Näinkin voi käydä. Toki Stormossenin tehtävänä on löytää urakoihin toimija(t).
Miten tehdään jatkossa talouksille joissa tulee vain vähän jätettä, esim vanhukset?
Tyhjennykset tehdään jätehuoltomääräysten mukaan ja kaikki poikkeamat käsittelee jätelautakunta.
Miten kilpailutukset vaikuttavat hintoihin uudessa taksassa? Hinnat ovat nousseet alueella joka huolestuttaa taloyhtiöitä. Hintoja ei saisi enää nostaa.
Kuljetus/tyhjäyshinnat määrää markkinat. Ei Stormossen.
Biojätepussien jako – onko niitä tulevaisuudessa tarkoitus jakaa taloyhtiöissä? Hinnat nousseet mutta biopussien jakelu taloyhtiöihin loppui.
Palvelupäällikkö Timo Lehtola kertoi biopussien jakeluista ja miten sitä jatketaan.
Onko tarkoitus tehdä linjamuutoksia biokeräyksissä jätelautakunnan kanssa? Esim. rytmitykset, samat kaikilla alueilla? Esim. että bio ja sekajätteet tyjennetään samalla rytmillä, niin että jätetaksaalla sen ohjaisi?
Jätehuoltopäällikkö Camilla Enell-Öst vastasi kysymykseen ja piti mahdollisena.
Etapin hintoihin kuuluu bioastian suojasäkki, olisiko ne mahdollista lisätä palveluun?
Tätä asiaa ei ole vielä mietitty. On toki mahdollista ottaa asia mukaan suunnitteluun.
Tuleeko taloyhtiöihin sähköiset lukot?
Tätä ei ole suunniteltu, koska taloyhtiöissä on jo jätehuollolle avaimet.
Onko poissuljettu että alueella olisi yksi/kaksi avainta taloyhtiöiden jätehuoneissa kuten Etapilla on?
Katso edellinen vastaus.
Onko tarkoituksena että lietekeräysten tyhjennykset tilataan suoraan Stormossenilta?
Lietekuljetustilaukset tulevat suoraan Stomossenin hoidettaviksi. On kuitenkin todennäköistä, että sakokaivojen tyhjennykset suunnitellaan tasaisesti koko vuodelle. Umpikaivot tilauksesta.
Tällä alueella ja etenkin rannikolla, asukkaat lähtevät mökeille useaksi kuukaudeksi, miten lietetyhjennykset järjestetään silloin?
Kesäasuntojen tyhjäykset tilauksen mukaan. Sakokaivot suunnitellusti, umpikaivot tilauksien perusteella.