Vuorovaikutus ja viestintä

Keväällä 2019 otettiin käyttöön Stormossenin uusittu brändiviesti ja graafinen ohjeisto. Ydinviesti on, että olemme aktiivinen ympäristöalan toimija, joka edistää kiertotaloutta ja joka haluaa ja uskaltaa vaikuttaa asioihin.

Stormossenin slogan ”Koska sillä on väliä” kertoo yrityksen arvomaailmasta ja vahvuuksista – se kannustaa asukkaita vastuulliseen elämäntapaan. Stormossen kehittää palveluitaan ja toimintaansa ja tuottaa toimivia ja helppokäyttöisiä ympäristöpalveluja. Stormossen tekee puhtaamman tulevaisuuden meille kaikille.

Viestinnän tavoitteena on saada enemmän hyvin ja oikeaan astiaan lajiteltua biojätettä. Siitä tuotamme liikennepolttoaineeksi jalostettavaa biokaasua ja kompostimullaksi jalostettavaa mädätysjäämää. Liikennekaasulle ja kompostimullalle on luotu omat tuotemerkit. Olemme kehittäneet ja avanneet maan ensimmäisen yrittäjävetoisen kierrätysgallerian Minimossen, edistämään kiertotaloutta myymällä tarkkaan valittuja kierrätettyjä esineitä.

Tarjotaksemme hyvää asiakaspalvelua tutkimme joka toinen vuosi, miten asiakkaat kokevat Stormossenin ja jätehuollon yleisesti. Seuraava asiakastutkimus tehdään syksyllä 2020.

Tiedotus

Tavoitteenamme on motivoida ihmisiä lajittelemaan biojätettä. Vuosina 2016-2018 on jaettu 20 000 biojätteen lajitteluastiaa. Keväällä 2018 jaettiin biojätteelle tarkoitettujen paperipussinippuja taloyhtiöiden kotitalouksille. Pusseja jaetaan hyötykäyttöasemilla, Vaasan kansalaisinfossa ja kiertävästä pakettiautosta keväällä 2018 ja 2019. Niitä jaetaan ilmaiseksi myös tapahtumissa.
Viestinnän muita tavoitteita ovat liikennekaasun ja kompostimullan myynnin lisääminen, materiaalin hyötykäytön lisääminen ja tyytyväiset asiakkaat.

Tuotettiin mm. seuraavat painotuotteet:

• vuosikertomus 2018
  • liikennekaasun markkinointimateriaalia
  • satukirja ja tehtäväkirja lapsille
  • asiakaslehti
  • vuosikalenteri

Kaksi viimeksi mainittua jaettiin kaikkiin toimialueen kotitalouksiin sekä niille vapaa-ajan asunnoille, joiden haltijat asuvat toiminta-alueemme ulkopuolella.

Kotisivut, Facebook ja Instagram ovat Stormossenin sosiaalisen median kanavia. Kotisivut ja mobiilisovellus uusittiin keväällä 2019. Sovellus sisältää hyötykäyttöasemien asiakaskortin, lajitteluoppaan, kartan vastaanottopisteillä ja ajankohtaista tietoa jätehuollosta.

Julkaisut

Asiakaslehti Postitettiin kaikkiin omistajakuntien talouksiin (n. 58 500 kpl)
Asiakaslehti Postitettiin alueemme ulkopuolella asuvalle vapaa-ajan asutukselle (n. 2 000 kpl)
Vuosikalenteri 2020  Postitettiin kaikkiin omistajakuntien talouksiin (n. 58 500 kpl)
Vuosikalenteri 2020 Postitettiin alueemme ulkopuolella asuvalle vapaa-ajan asutukselle (n. 2 000 kpl)
Sähköinen tiedote 2 kpl, postitus n. 300 omistajakuntien luottamus- ja virkamiehille

Sosiaaliset mediat

www.stormossen.fi 121 750 kävijää
Facebook 2 639 tykkääjää
Instagram 716 seuraajaa
Mobiilisovellus 10 071 latausta

I love muovi

Stormossen osallistui keväällä Vaasan kaupungin, jätelautakunnan ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa YLE:n viestintätempaukseen I love muovi. Huhtikuussa järjestettiin toritapahtuma Vaasan torilla. Tarkoituksena oli motivoida asukkaita keräämään pakkausmuovia. Vaasa, Tampere, Lahti, Joensuu ja Oulu osallistuivat leikkimieliseen kisaan. Vaasa otti voiton ja vaasalaiset keräsivät yhteensä 3870 kiloa pakkausmuovia. Hankkeeseen osallistuminen ja voitto antoivat paljon kansallista näkyvyyttä.

Neuvonta

Asiakasneuvontaa tarjotaan asukkaille jätekeskuksella, kierrätysgalleria Minimossenilla, erilaisissa tapahtumissa sekä päiväkodeissa, kouluilla ja muissa paikoissa. Neuvontayhteistyö neljän muun pohjalaisen jäteyhtiön kanssa luo synergioita ja lisää tehokkuutta. Verkosto on järjestänyt lähinnä peruskoulujen oppilaille yhteisiä neuvontakampanjoita. Järjestimme vuonna 2019 alueemme yhdeksäsluokkalaisille kampanjan, joka liittyi vaaralliseen jätteeseen. Kierrätyssankarit -kampanja järjestettiin alakoulujen neljäsluokkalaisille.

Stormossenilla 47 ryhmää, 1 037 kävijää
Kentällä 59 neuvontakäyntiä, 1 318 henkilöä