Usein kysyttyä biokaasusta

Mitä on liikennekaasu?

Liikennekaasu on jalostettua biokaasua (CBG=”compressed” biogas), maakaasua (CNG=”compressed” natural gas) tai näiden kahden sekoitus. Kaasuautojen tankkaamiseen kaasu ensin paineistetaan noin 300 bar paineeseen. Auton tankki täytetään noin 200 bar paineella.

Miksi Stormossen tuottaa liikennekaasua?

Tuottamalla liikennekaasua kierrätämme jätteet autojen polttoaineena. Märkä jäte palaa huonosti Westenergyn jätteenpolttolaitoksella. Me tuotamme siitä optimaalisen hyödyn. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme hyvän vaihtoehdon tavanomaisille polttoaineille, joka lisäksi on edullinen, paikallisesti tuotettu ja ympäristöystävällinen.

Kuka käyttää kaasua?

Kuka tahansa, jolla on kaasukäyttöinen ajoneuvo! Vaasan kaupungin kaksitoista linja-autoa tankataan meillä, kuten myös Stormossenin omat ajoneuvot. Tankkausasema on lisäksi yhä useamman yksityisautoilijan käytössä.

Uskaltaako vaihtaa kaasuautoon, kun tankkauspisteitä on niin vähän?

Tankillisella kaasua pääsee yllättävän pitkälle, jopa 500 kilometriä! Enemmistö kaasuautoista markkinoilla toimii myös bensalla. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensaan tai dieseliin. Riippuen bensatankin koosta pystyt vielä ajamaan jopa toiset 500 kilometriä. Suomessa on tällä hetkellä 34 kaasuntankkausasemaa ja uusia suunnitellaan jatkuvasti. Pohjanmaalla lähimmät ovat tällä hetkellä Jepualla ja Kauhajoella.

Onko tekniikka luotettava?

Kaasuautoja on ollut jo kauan. Tekniikka ei siis ole uusi eikä tarvitse pelätä koekaniksi joutumista. Kaasuauto nähdään kestävänä vaihtoehtona, koska kuluminen on pienempää kuin bensa-autossa.

Paljonko kaasu maksaa?

1,45 €/kg. Bensaan verrattuna hinta vastaa hieman alle yhtä euroa litralta. Kaasu on siis noin kolmanneksen bensaa halvempaa.

Onko kaasuauto kannattava investointi?

Yleisesti katsottuna kyllä. Useimmat kaasuautot maksavat hieman vastaavia bensa-autoja enemmän, mutta polttoaine on halvempaa. Kun ajaa 20 000 km vuodessa, kaasuauton korkeampi hinta on maksanut itsensä takaisin 1-2 vuodessa.

Missä kaasuautoja myydään?

Useimmilla autonmyyjillä on kaasuautoja valikoimissaan. Tuurilla auto saattaa löytyä myyjältä heti. Kaasuauton tuomitus tehtaalta kestää yleensä kuukausia. Käytettyjen autojen markkinoilla kaasuautoja on aika vähän. Kysynnän kasvaessa, tuontiautojen määrä myös kasvasa. Jos sinua kiinnostaa kaasuauton hankinta, saattaa olla hyvä idea tarkistaa tarjontaa Ruotsissa.

Missä Vaasanseudulla tankataan?

Gastor tankkausasemalla, Stormossenintie 3 Koivulahdessa. Maksu tapahtuu pankkikortilla (kaikki paitsi American Express). Vuonna 2019 avaamme toisen tankkauspisteen ABC Kiitokaareen Runsoriin.

Kauanko tankkaaminen kestää?

Se kestää noin kolme minuuttia. Etuna on, että kaasu ei sotke.

Millä lailla liikennekaasu on ympäristöystävällisempää kuin bensa ja diesel?

Liikennekaasu valmistetaan biojätteestä ja lietteestä. Se on siis sekä uusiutuvaa, paikallisesti tuotettua että hiilineutraalia. Lisäksi biokaasu aiheuttaa vähemmän hiukkaspäästöjä ja vähemmän typpioksidipäästöjä verrattuna dieseliin ja bensaan. Kaasubussit ovat lisäksi hiljaisempia kuin dieselbussit.

Toimiiko kaasuauto talvella ja pakkasessa?

Useimmat kaasuautot käynnistyvät bensalla ja siirtyvät automaattisesti käyttämään kaasua muutaman sekunnin sisällä. Tämä pitää bensan polttoainejärjestelmän kunnossa. Kaasu säilytetään auton kaasutankissa noin 200 barin paineessa. Liikennekaasu ei muutu nesteeksi muulla tavalla kuin jäähdyttämällä -161 asteeseen. Toisin sanoen talvipakkaset eivät ole ongelmana.

Kannattaako ajaa kaasuautolla käyttövoimaverosta huolimatta?

Kaasuajoneuvojen käyttövoimavero sijoittuu bensan ja dieselin verojen väliin. Normaalikokoisen henkilöauton kohdalla se on noin 250 € vuodessa. Kaasulla kulkevan paketti- ja kuorma-auton käyttövoimavero on sama kuin dieselautolla. Käyttövoimaverosta huolimatta liikennekaasu on halvin polttoainevaihtoehto ja sen polttoainekustannus on noin 30 prosenttia alhaisempi kuin bensiinin.