FI SV EN

FAQ

mitä on liikennekaasu?

Liikennekaasu on jalostettua biokaasua (CBG="compressed" biogas), maakaasua (CNG="compressed" natural gas) tai näiden kahden sekoitus. Kaasuautojen tankkaamiseen kaasu ensin paineistetaan noin 300 bar paineeseen. Auton tankki täytetään noin 200 bar paineella.

miksi stormossen tuottaa liikennekaasua?

Näin pääsemme porrasta ylemmäs arvoketjussa. Valmistamme jo biokaasua biojätteestä. Käytämme sitä omissa prosesseissa ja rakennusten, kuten Botniahallin, lämmittämiseen. Koska kaasua käytetään lämmittämiseen, suuri osa menee kesällä hukkaan. Jalostamalla kaasu liikennepolttoaineeksi, saavutamme tasaisemman kysynnän ympäri vuoden.

kenelle kaasu on tarkoitettu?

Vaasan kaupungin linja-autot olivat ensimmäisiä kaasullamme kulkevia ajoneuvoja. Ne kuitenkin käyttävät vain kolmanneksen tuottamastamme kaasusta, joten sitä riittää myös muille kiinnostuneille. Liikennekaasua voi käyttää taksi- ja kuljetusyrityksiltä ja myös aivan tavalliset yksityisautoilijat.

uskaltaako vaihtaa kaasuautoon kun tankkauspisteitä on niin vähän?

Enemmistö kaasuautoista markkinoilla toimii myös bensalla. Tankillisella kaasua kuitenkin pääsee yllättävän pitkälle, jopa 500 kilometriä. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensaan ja riippuen bensatankin koosta pystyt vielä ajamaan jopa toiset 500 kilometriä. Suomessa on tällä hetkellä 34 kaasuntankkausasemaa ja uusia syntyy koko ajan. Pohjanmaalla lähin on tällä hetkellä Jepualla ja Kauhajoella.

kuinka pitkälle ajan kaasuautolla?

Vilkaise käyttöoppaasta montako kiloa polttoainetta tankkiin mahtuu ja paljonko auto kuluttaa 100 kilometrillä. Mikäli et löydä tähän vastausta, ota yhteys autonmyyjään. Yleisesti kaasuautossa on kaksi polttoainetankkia, toinen kaasulle ja toinen bensalle, joten automallista riippuen ajomatka yhteensä saattaaa olla yli 1000 km.

onko teknisiä riskejä?

Ei ole, kaasuautot ovat yhtä turvallisia kuin bensa-autot ja niitä on ollut jo kauan. Tekniikka ei siis ole uusi eikä tarvitse pelätä koekaniksi joutumista. Kaasuautojen elinikä saattaa jopa olla pidempi kuin bensa-auton, koska kuluminen on pienempää.

paljonko kaasu maksaa?

Hinta seuraa Suomen markkinahintaa, joka on 1,45€/kg. Bensaan verrattuna hinta vastaa hieman alle yhden euron tasoa litralta. Kaasu on siis noin kolmanneksen bensaa halvempaa.

onko kaasuauto kannattava investointi?

Yleisesti katsottuna vastaus on ehdottomasti kyllä. Useimmat kaasuautot maksavat hieman vastaavia bensa-autoja vähemmän ja polttoaine on halvempaa.

missä tankataan vaasanseudulla?

Stormossenintie 3, Koivulahti. Suunnitteilla on avata uusi tankkauspiste Runsoriin vuonna 2018.

kestääkö kaasuauton tankkaaminen kauan?

Ei, se kestää noin kolme minuuttia, aivan kuten bensa tai diesel. Lisäksi kaasu ei sotke.

millä lailla liikennekaasu on ympäristöystävällisempää kuin bensa ja diesel?

Liikennekaasu valmistetaan biojätteestä. Se on siis sekä uusiutuvaa, paikallisesti tuotettua että hiilineutraalia. Lisäksi biokaasu aiheuttaa vähemmän hiukkaspäästöjä ja vähemmän typpioksidipäästöjä verrattuna dieseliin ja bensaan. Kaasubussit ovat lisäksi hiljaisempia kuin vanhat dieselbussit.

toimiiko kaasuauto talvella ja pakkasessa?

Useimmat kaasuautot käynnistyvät bensalla ja siirtyvät automaattisesti käyttämään kaasua muutaman sekunnin sisällä. Tämä pitää bensan polttoainejärjestelmän kunnossa. Kaasu säilytetään auton kaasutankissa noin 200 bar paineessa. Liikennekaasu ei muutu nesteeksi muulla tavalla kuin jäähdyttämällä -161°C asteeseen. Toisin sanoen talvipakkaset eivät ole ongelmana.

paljonko energiaa (kWh) yksi kilo liikennekaasua sisältää verrattuna muihin polttoaineisiin?

1 kg liikennekaasua(CBG/CNG) sisältää noin 13 kWh, riippuen kaasun koostumuksesta.
1 litraa bensaa 8,96 kWh2
1 litraa dieseliä 10,05 kWh2
1 litraa E85 6,6 kWh
1 Nm3 biokaasua, jossa 97% metaania (CBG) sisältää 9,67 kWh2
1 Nm3 maakaasua (CNG) 10,0 kWh
1 Nm3 certkaasua, jossa 100% metaania 9,97 kWh2

Energiasisältö 1 kilossa liikennekaasua vastaa noin 1,5 litraa bensaa ja 1,3 litraa dieseliä. Syy miksi maakaasulla on hieman korkeampi energiasisältö on, että se sisältää hiiliketjuja, kuten etaania, propaania ja butaania. Myös muiden polttoaineiden energiasisältö saattaa vaihdella.

kannattaako ajaa kaasuautolla polttoaineverosta huolimatta?

Kaasuajoneuvojen käyttövoimavero on keskitasoa. Henkilöauton kohdalla se on 3,1 senttiä jokaista alkavaa 100 kiloa kohden päivässä, toisin sanoen noin 250 € vuodessa normaalilla henkilöautolla. Bensalla kulkevan henkilöauton vero on nolla euroa ja dieselillä kulkevan henkilöauton vero on 5,5 euroa jokaista alkavaa 100 kiloa kohden päivässä. Kaasulla kulkevan paketti- ja kuorma-auton käyttövoimavero on sama kuin dieselautolla. Käyttövoimaverosta huolimatta liikennekaasu on halvin polttoainevaihtoehto ja sen polttoainekustannus on noin 30 % alhaisempi kuin bensiinin.